Skip links

Algemene Voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN ZORG- EN DIENSTVERLENING CURA HUB

Inhoud:

  • Algemene voorwaarden WLZ, WMO en JW

  • Aanvullende voorwaarden anders dan hierboven genoemd waaronder PGB (betalingsvoorwaarden)

Artikel 1 – Begripsbepalingen 1.1 Zorgaanbieder: de rechtspersoon die één of meer instellingen beheert die zorg- en dienstverlening biedt aan cliënt met een beperking en die op grond van de Wet toelating zorginstellingen is toegelaten om WLZ-zorg te leveren dan wel dienstverlening in het kader van de WMO en JW.

1.2 Cliënt: een natuurlijke persoon die zorg- en dienstverlening van de zorgaanbieder ontvangt of zal ontvangen, al dan niet vertegenwoordigd door diens wettelijk vertegenwoordiger, en/of een ander bij de cliënt betrokkene voor zover de cliënt geen wettelijk vertegenwoordiger of een belangenbehartiger heeft.

1.3 Wettelijk vertegenwoordiger: de persoon die de handelings- en/of wilsonbekwame cliënt vertegenwoordigt, zijnde de ouder(s) of voogd in het geval van een minderjarige cliënt en een curator of mentor in het geval van een meerderjarige cliënt.

1.4 Schriftelijk gemachtigde: de door de meerderjarige cliënt aangewezen persoon die op basis van een schriftelijke opdracht van cliënt deze vertegenwoordigt in het geval van wilsonbekwaamheid en de cliënt bijstaat in de behartiging van zijn/haar belangen.

1.5 Belangenbehartiger: de echtgenoot, de geregistreerd partner, de levensgezel, een ouder, een kind, een broer of zuster in het geval van een meerderjarige cliënt, zoals genoemd in artikel 7:465 lid 3 BW.

1.6 Indicatiebesluit: het besluit van het bevoegde indicatieorgaan waarin is vastgelegd in welke omvang en voor welke duur de cliënt in aanmerking komt voor WLZ, JW en WMO zorg.

1.7 Zorg(verlening): het verrichten van handelingen op het gebied van zorg en ondersteuning van een cliënt in het kader van of verband houdend met een aanspraak op grond van de WLZ, JW of WMO.

1.8 Dienst(verlening): andere handelingen dan zorgverlening die rechtstreeks betrekking hebben op een cliënt in het kader van of verband houdend met een aanspraak op grond van de WLZ, JW of WMO.

1.9 Zorgarrangement: de overeengekomen zorg en diensten, afgeleid van het indicatiebesluit van de cliënt.

1.10 Zorgplanbespreking: de bespreking over onderwerpen die de zeggenschap van cliënt over zijn/haar leven betreffen.

1.11 Ondersteuningsplan/zorgplan: het document waarin bij aanvang van de zorg- en dienstverlening alsmede na evaluatie en actualisatie de afspraken over het zorgarrangement en de uitkomsten van de zorgplanbespreking schriftelijk zijn vastgelegd.

1.12 Zorg in natura (ZIN): zorg waarvoor de zorgaanbieder volgens de wettelijke regels vergoeding ontvangt voor de individuele cliënt.

1.13 Leveringsbeschikking: het besluit van het zorgkantoor, de gemeente, de zorgverzekeraar of de SVB op de aanvraag van cliënt over de gewenste leveringsvorm.

1.14 De zorg- en dienstverleningsovereenkomst: de individuele overeenkomst die tussen zorgaanbieder en cliënt schriftelijk wordt aangegaan en waarmee de zorgaanbieder zich jegens de cliënt verbindt om zorg- en dienstverlening te verrichten tegen betaling of door ZIN te bieden.

1.15 Geneeskundige behandelingsovereenkomst: een overeenkomst waarbij de zorgaanbieder zich verbindt tot het verrichten van handelingen op het gebied van de geneeskunst rechtstreeks betrekking hebbend op een cliënt (WGBO).

1.16 Cliëntondersteuning: onafhankelijke ondersteuning van cliënt met informatie, advies, algemene ondersteuning en zorgbemiddeling waarvan cliënt gebruik kan maken bij de zorgplanbespreking.

1.17 Zorgkantoor: het zorgkantoor en/of de WLZ-uitvoerder zoals bedoeld in de WLZ.

1.18 Volledig pakket thuis: variant op de zorg- en dienstverlening waarbij de cliënt thuis dezelfde zorg krijgt als die ze anders met verblijf in een instelling zou krijgen.

1.19 Modulair pakket thuis: variant op de zorg- en dienstverlening waarbij de cliënt thuis naar keuze delen van de zorg krijgt die ze anders met verblijf in een instelling zou krijgen.

1.20 Persoonsgebonden budget (PGB): een subsidie die aan cliënt op basis van een indicatiebesluit is toegekend en waarmee cliënt zelf of via de SVB zorg kan inkopen.

1.21 Wet Langdurige Zorg (WLZ): regelt zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening.

1.22 Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015 (WMO): regelt hulp en ondersteuning vanuit gemeenten om zelfstandig te kunnen wonen en mee te doen in de samenleving.

1.23 Jeugdwet (JW): wetgeving voor zorg en ondersteuning voor kinderen en jongeren onder de 18 jaar.

Artikel 2 – Toepasselijkheid 2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle zorg- en dienstverleningsovereenkomsten tussen de cliënt en zorgaanbieder.

2.2 Naast deze algemene voorwaarden kunnen bijzondere voorwaarden van toepassing zijn. Wanneer bijzondere voorwaarden afwijken van de algemene voorwaarden, gaan de bepalingen uit de bijzondere voorwaarden voor.

2.3 Afwijkingen van de algemene of bijzondere voorwaarden dienen uitdrukkelijk en schriftelijk te zijn overeengekomen.

Artikel 3 – Overeenkomst 3.1 Het recht op zorg- en dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van een zorg- en dienstverleningsovereenkomst tussen de zorgaanbieder en de cliënt en het bereiken van overeenstemming over het zorgarrangement.

3.2 Een zorg- en dienstverleningsovereenkomst inclusief zorgarrangement en zorgplan wordt schriftelijk aangegaan en komt tot stand na ondertekening door zorgaanbieder en cliënt.

3.3 Indien de feitelijke zorg- en dienstverlening op een eerdere datum is begonnen dan de ondertekening van de overeenkomst, geldt die datum als ingangsdatum van de overeenkomst. Deze wordt vastgelegd in de overeenkomst.

3.4 In de overeenkomst leggen zorgaanbieder en cliënt het overeengekomen zorgarrangement vast.

3.5 Tenzij anders aangegeven maken deze algemene en bijzondere voorwaarden deel uit van de overeenkomst.

Artikel 4 – Overeenkomst en WGBO De normen uit de WGBO zijn van overeenkomstige toepassing, tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 5 – Beëindiging en opzegging 5.1 De overeenkomst eindigt door: a. het verstrijken van de looptijd; b. het verlopen van het indicatiebesluit; c. het overlijden van de cliënt; d. definitief vertrek van cliënt uit de instelling; e. opzegging met twee maanden opzegtermijn (WLZ, WMO, JW) of één maand bij PGB; f. ontbinding; g. rechterlijke machtiging of andere titel waardoor cliënt elders wordt opgenomen.

5.2 De zorgaanbieder kan de overeenkomst opzeggen op grond van zwaarwegende redenen zoals: a. het niet naleven van verplichtingen; b. weigering van noodzakelijke medewerking; c. onacceptabel gedrag jegens personeel of cliënten; d. zorgvraag valt buiten de overeenkomst; e. vergoeding stopt en cliënt neemt zorg niet zelf af; f. gedwongen opname in eigen instelling zonder overeenstemming; g. faillissement of surseance.

5.3 De zorgaanbieder helpt bij het vinden van alternatieve zorg. 5.4 Opzegging geschiedt met een opzegtermijn van twee maanden, tenzij onmiddellijke beëindiging noodzakelijk is. 5.5 Wijziging van voorwaarden geeft cliënt recht op opzegging. 5.6 Opzegging dient schriftelijk te geschieden. 5.7 Zorgaanbieder en cliënt overleggen over wijziging bij gewijzigde omstandigheden. 5.8 Cliënt kan te allen tijde opzeggen met een maand opzegtermijn, tenzij dringende reden.

Artikel 6 – Indicatie 6.1 Cliënt dient een geldig indicatiebesluit te hebben voor ZIN of PGB. 6.2 Bij gewijzigde zorgvraag vraagt cliënt (of vertegenwoordiger) op verzoek van zorgaanbieder een nieuw indicatiebesluit aan.

Artikel 7 – Zorg- en dienstverlening De zorgaanbieder levert zorg overeenkomstig eisen van goede zorg en geldende professionele normen.

Artikel 8 – Ruimtelijke privacy 8.1 Zorg wordt uitgevoerd buiten waarneming van anderen, tenzij noodzakelijk of met toestemming. 8.2 Uitzondering voor noodzakelijke beroepskrachten. 8.3 Ook personen met wettelijke bevoegdheid kunnen bij de uitvoering aanwezig zijn indien nodig.

Artikel 9 – Informatie 9.1 Zorgaanbieder verstrekt begrijpelijke en passende informatie over zorg. 9.2 Informatie wordt afgestemd op de aard van de zorg. 9.3 Informatie kan achterwege blijven bij ernstig nadeel; dan wordt vertegenwoordiger geïnformeerd. 9.4 Cliënt mag afzien van informatie, tenzij dit nadelig is. 9.5 Bij de overeenkomst wordt ook informatie gegeven over medezeggenschap, klachtenregeling en huisregels.

Artikel 10 – Ondersteuningsplan en toestemming 10.1 Zorgplan wordt opgesteld binnen zes weken na aanvang. 10.2 Cliënt mag vooraf een persoonlijk plan aanleveren. 10.3 Bij weigering tot overleg wordt plan opgesteld op basis van bekende informatie. 10.4 Zorgplan komt tot stand met instemming van cliënt of vertegenwoordiger. 10.5 Voor medisch ingrijpen buiten plan is aparte toestemming vereist, tenzij spoedeisend. 10.6 Plan wordt minimaal twee keer per jaar geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. 10.7 Wijziging in locatie gebeurt alleen in overleg. 10.8 Cliënt kan ondersteuning of mantelzorgers betrekken bij het plan. 10.9 Afschrift van het plan wordt verstrekt aan cliënt of vertegenwoordiger.

Artikel 11 – Verplichtingen van de cliënt 11.1 Cliënt verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst.

11.2 Cliënt of diens vertegenwoordiger is gehouden alle gegevens en documenten die de zorgaanbieder nodig heeft tijdig te verstrekken.

11.3 Cliënt of diens vertegenwoordiger informeert de zorgaanbieder onmiddellijk over feiten en omstandigheden van belang voor de zorgverlening.

11.4 Cliënt of diens vertegenwoordiger staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens.

Artikel 12 – Dossier, geheimhouding en privacy 12.1 De zorgaanbieder houdt een dossier bij over de cliënt en diens zorgverlening.

12.2 De zorgaanbieder hanteert een privacyreglement conform de wetgeving.

12.3 Het ondersteuningsplan maakt deel uit van het dossier.

12.4 Het dossier is eigendom van de zorgaanbieder.

12.5 Geen inzage of informatie wordt aan derden verstrekt zonder toestemming van de cliënt.

12.6 Betrokken medewerkers mogen inzage krijgen voor zover nodig.

12.7 Vertegenwoordigers van wilsonbekwame of minderjarige cliënten kunnen inzage krijgen indien noodzakelijk.

12.8 Het dossier wordt 15 jaar bewaard na beëindiging van de overeenkomst. Andere gegevens worden bewaard zolang als nodig en daarna vernietigd of teruggegeven.

12.9 Op verzoek van de cliënt kan het dossier worden vernietigd, tenzij wettelijke redenen zich daartegen verzetten.

12.10 De cliënt of diens vertegenwoordiger heeft recht op inzage en afschrift van het dossier, tenzij dit in strijd is met de privacy van een ander.

12.11 Bij ZIN werkt de zorgaanbieder mee aan gegevensverstrekking aan bevoegde instanties volgens privacywetgeving.

12.12 De zorgaanbieder handelt conform AVG en overige relevante regelgeving.

Artikel 13 – Klachten en geschillen 13.1 Er is een klachtenfunctionaris en klachtenregeling conform de Wkkgz.

13.2 Cliënten kunnen klachten indienen volgens de klachtenregeling.

13.3 De zorgaanbieder is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg.

13.4 Ontevreden cliënten kunnen een geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie Zorg.

13.5 Geschillen met een financieel belang boven €25.000 worden niet door de commissie behandeld.

13.6 Geschillen moeten binnen 12 maanden worden ingediend.

13.7 Cliënt kan het geschil ook voorleggen aan de rechter. Als voor de commissie is gekozen, is men daaraan gebonden.

13.8 De zorgaanbieder kan met instemming van cliënt ook een geschil voorleggen aan de commissie.

Artikel 14 – Aansprakelijkheid 14.1 De cliënt moet de zorgaanbieder gelegenheid geven om tekortkomingen te herstellen.

14.2 Aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat door verzekering wordt uitgekeerd, of anders tot het bedrag van maximaal drie maanden aan zorgkosten.

14.3 Beperking geldt ook voor ingeschakelde derden.

14.4 Geen beperking bij opzet of grove schuld.

14.5 Geen beperking voor aansprakelijkheid op basis van geneeskundige behandeling (WGBO).

14.6 Centrale aansprakelijkheid geldt alleen als WGBO van toepassing is.

14.7 De cliënt moet een WA-verzekering afsluiten.

Artikel 15 – Betaling en eigen bijdrage 15.1 Bij ZIN declareert de zorgaanbieder kosten bij de bevoegde instantie.

15.2 Aanvullende zorg buiten ZIN of indicatiebesluit is voor rekening van de cliënt en vereist een schriftelijke overeenkomst.

15.3 Bij PGB of andere basis declareert de zorgaanbieder direct aan cliënt.

15.4 Wettelijke eigen bijdragen kunnen van toepassing zijn.

15.5 Bijzondere betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op zorg voor rekening van cliënt.

Artikel 16 – Arbeidsomstandigheden Bij zorgverlening in de woning van cliënt kunnen aanvullende voorwaarden gelden.

Artikel 17 – (Intellectuele) eigendomsrechten 17.1 Intellectuele eigendomsrechten op publicaties en adviezen van de zorgaanbieder blijven bij de zorgaanbieder.

17.2 Cliënt mag deze niet delen zonder toestemming, behalve in wettelijke procedures.

17.3 Kunstwerken of creaties door cliënt binnen de instelling behoren toe aan de zorgaanbieder. Rechten worden bij voorbaat overgedragen bij ondertekening van de overeenkomst.

Artikel 18 – Nakoming tegenover de wilsbekwame cliënt 18.1 Bij cliënten jonger dan 12: uitvoering via ouders of voogd.

18.2 Bij 12–16 jaar: toestemming nodig van zowel cliënt als ouder/voogd.

18.3 Vanaf 16 jaar: zorgaanbieder handelt jegens cliënt zelf.

18.4 Als een 16+ cliënt bekwaam wordt geacht, volgt de zorgaanbieder diens wil.

Artikel 19 – Nakoming tegenover de wilsonbekwame cliënt 19.1 Tot 12 jaar: tegenover wettelijk vertegenwoordiger.

19.2 12–18 jaar: idem.

19.3 Vanaf 18 jaar: tegenover wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde, tenzij cliënt deels bekwaam is.

19.4 Bij ontbreken van vertegenwoordiger: zorgaanbieder handelt jegens echtgenoot, partner, ouder, kind, broer of zus, afhankelijk van geschiktheid en band.

Artikel 20 – Vertegenwoordiging 20.1 Vertegenwoordiger betrekt cliënt zoveel mogelijk bij beslissingen.

20.2 Als vertegenwoordiging strijdig is met zorgplicht, handelt zorgaanbieder direct jegens cliënt.

20.3 Bij verzet van cliënt tegen ingrijpende verrichtingen: alleen mogelijk bij noodzaak.

20.4 Zonder toestemming mag bij spoed toch worden gehandeld om ernstig nadeel te voorkomen.

20.5 Bij niet-ingrijpende handelingen wordt toestemming verondersteld.

Artikel 21 – Toepasselijk recht 21.1 Op deze voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.

21.2 Geschillen worden behandeld door de bevoegde rechter in het arrondissement van de zorgaanbieder.

Artikel 22 – Annulering 22.1 Zorg/dienst kan geannuleerd worden tot vier werkdagen voorafgaand aan uitvoering.

22.2 Bij te late annulering worden volledige kosten in rekening gebracht.

Artikel 23 – Wijzigingen 23.1 Wijzigingen worden 30 dagen na mededeling van kracht, tenzij anders aangegeven.

23.2 Wijzigingen gelden ook voor bestaande overeenkomsten.

Artikel 24 – Slot 24.1 Deze voorwaarden treden in werking op 1 april 2024.

24.2 Citeertitel: Algemene Voorwaarden met betrekking tot zorg- en dienstverlening van de Cura Hub.